klaaas
Bronze Bitcoiner
Bronze Bitcoiner

Bitcoin-verzamelaar scheert zich pas net, maar is nu al miljonair

Thu Jun 22, 2017 3:49 pm

Erik Finman begon bitcoins te kopen in 2011, toen hij twaalf jaar oud was en de alternatieve digitale munt nog maar twaalf dollar waard was. Inmiddels bezit hij er 403. Gezien de huidige waarde van 2.700 dollar per 'munt' bezit hij dus net iets meer dan een miljoen dollar.

Nu hoeft deze net-niet-meer puber niet naar de universiteit, zo vertelt hij aan zakenzender CNBC. Met zijn ouders had hij namelijk een weddenschap gesloten: als hij op zijn achttiende miljonair zou zijn, zou hij niet naar college hoeven.
"Ik kan met trots zeggen dat ik het heb gehaald", zegt Finman. "En ik ga inderdaad niet naar college." Hij heeft ook nog kleinere bedragen geïnvesteerd in andere alternatieve munten zoals litecoin en ethereum. De cryptomunten zijn extreem volatiel. Het zou zo maar kunnen dat Finman zijn papieren miljoen volgende week weer kwijt is. Maar daar is hij niet bang voor. Hij denkt juist dat de beste dagen voor de bitcoin nog moeten komen.

"Persoonlijk denk ik dat hij op den duur per munt een paar ton of een miljoen in dollars waard zal worden." Finman heeft wel enig recht van spreken. Zijn eerste investering in bitcoins deed hij in 2011 met een gift van duizend dollar van zijn tante. Twee jaar later al was de munt 1200 dollar waard, en had Erik zijn eerste 100.000 dollar vergaard.
Finman is close met zijn familie: 'De Elon Musk-versie van de Kardashians'
Hij gebruikte dat succes om iets anders van zijn ouders gedaan te krijgen: dat ze hem toestonden te stoppen met de middelbare school. Tamelijk verrassend: zij leerden elkaar kennen toen ze ieder aan het promoveren waren op Stanford University. Finman groeide op in een dorpje in Idaho. Hoewel hij close is met zijn familie - hij noemt hen de "Elon Musk-versie van de Kardashians" - verveelde hij zich stierlijk. "Mijn high school was behoorlijk slecht", vertelt hij. "Al mijn leraren hadden een negatieve grondhouding."

Een van hen voegde hem toe dat hij maar van school moest gaan om bij McDonald's te gaan werken, omdat hij het toch nooit verder zou schoppen dan dat. "Nou", zegt Finman met een knipoog, "met school ben ik gestopt!" Als high school dropout kon hij fulltime gaan ondernemen. Zijn eerste ton, verdiend met bitcoins, investeerde hij in Botangle, een bedrijfje dat dropouts zoals hij in staat stelt online leraren te vinden die wél inspireren.
Verder ging hij reizen. "Colombia beviel mij het best", vertelt hij. "Het was dikke pret daar, zij het een beetje link. Ik ben daar een keer met een revolver bedreigd. Dat is best eng. Maar ik had in Android een noodknop geprogrammeerd die mijn smartphone op speaker zette, maar met het geluid uitgeschakeld en die tegelijkertijd het lokale alarmnummer belde." Verder verhuisde hij naar Silicon Valley, waar hij onder meer Alexis Ohanian van Reddit ontmoette.

'Het bestaande onderwijs werkt voor niemand. Geef mij het internet maar. Dat is gratis'
Maar ook in het walhalla van de hightech werd deze toen 15-jarige ondernemer vaak niet echt serieus genomen. "Iemand heel, héél hoog bij Uber" weigerde botweg te luisteren naar zijn Botangle-pitch en zei alleen maar dat hij de weddenschap met zijn ouders nooit zou winnen. Toch vond Finman uiteindelijk een koper voor Botangle. Die bood hem ofwel een ton in dollars, ofwel driehonderd bitcoins, die toen nog maar 200 dollar per stuk waard waren: 60.000 dollar dus.

Finman hoefde niet lang na te denken. Hij ziet de bitcoin nu eenmaal als "the next big thing". "Mijn ouders vroegen mij verbijsterd waarom ik niet voor cash had gekozen. Maar ik zag dit meer als een belegging voor de langere termijn." Sindsdien runt hij zijn eigen beleggingen en die van zijn ouders, en houdt hij zich bezig met nieuwe projecten, zoals de lancering van een nanosatelliet via het ELaNa-project van NASA.
Zijn twee broers hebben allebei hun high school afgemaakt en zijn vervolgens naar de universiteit gegaan. Maar Erik behield zijn lage dunk van het bestaande onderwijssysteem. "Het werkt voor niemand. Geef mij het internet maar. Dat is gratis. Je kunt een miljoen keer méér leren op YouTube en Wikipedia."

Bitcoin-verzamelaar scheert zich pas net, maar is nu al miljonair

Return to “Nederlands”